13.11.11

מה עשה נציג מרצ בוועדת הצניעות החרדית של עיריית ירושלים?


כתב עיתון "הארץ" ניר חסון פירסם ביום שישי האחרון ידיעה מפתיעה: בעיריית ירושלים פועלת בשנים האחרונות ועדת צנזורה. שלושת חברי הוועדה מקבלים לידיהם את הפרסומים השונים המיועדים ללוחות המודעות בעיר ומחליטים מה יהיה גורלם. הרכב הוועדה, כפי שפורסם בעיתון, מדהים: יו"ר הוועדה הוא חבר מועצת העיר מטעם סיעת יהדות התורה וחסיד גור: יוסף לוק. אדם שמסרב לדבר עם עיתונאים חילוניים; החבר השני הוא סגן ראש העיר מטעם ש"ס, אלי שמחיוף, מכוכבי פרשיית הולילנד; החבר השלישי בוועדת הצניעות העירונית הוא החילוני היחיד בה: סגן ראש העיר ויו"ר סיעת מרצ במועצת העיר יוסף (פפה) אללו.

בשנים האחרונות נעלמו הנשים מפרסומות בעיר ירושלים. הן אינן קיימות בשלטי החוצות של העירייה והן מצונזרות ממודעות של חברות מסחריות. ראש העיר ניר ברקת טען בתוקף שהעירייה איננה מצנזרת תמונות נשים. אבל המצב ברחובות העיר מוכיח מציאות אחרת, וקיומה של ועדת צניעות בעירייה בה החרדים מהווים רוב מוחלט מעלה את השאלה מה ראש העיר ידע ועד כמה הוא שולט בקואליציה שלו. 
הגירסה הרשמית של כיכר ספרא היא שלוועדה אין כל סמכויות. ועדיין, ברחובות שלנו יש לוועדה הזו השפעה חזקה בלי שום סמכות. מה שהתחיל כעניין פנימי של החרדים בקווי הפרדה הופך להסתרה ולהשתקה של המראה והקול הנשי באזורים הלא חרדים של העיר.

נוכחותו של פפה אללו בוועדה הזו היא הרבה יותר מתמוהה. מה עושה יו"ר מרצ בוועדת צניעות? מדוע הסכים בכלל לשבת בוועדה שזה הנושא שלה? מדוע הסכים להיות עמדת מיעוט בוועדה שמשתיקה ומסתירה נשים? ומה עם הבטחת הבחירות שלו? לפני שלוש שנים הבטיחה סיעת מרצ להילחם בהתחרדות ירושלים ואללו עצמו התחפש למהפכן צ'ה גווארה.

הבטחות לחוד ומעשים לחוד. בנושא ההפרדה בשכונת מאה שערים בחג הסוכות האחרון, למשל, התקשתה מרצ להסביר מדוע עברה על כך בשתיקה. חברי המועצה מטעמה מסרו גירסאות סותרות: מאיר מרגלית טען שיש להניח לציבור החרדי לנהל בעצמו את ענייניו הפנימיים גם במחיר של פגיעה בזכויות בסיסיות של נשים. לורה ורטון טענה שאין כל הפרדה במאה שערים (בניגוד לעדות מפקד המחוז בפני בג"צ). מדוע מרצ משתפת פעולה עם החרדים? מדוע מרצ איננה מקיימת את הבטחת הבחירות שלה?

אללו, על פי "הארץ", חשב שהוועדה בוטלה, שכן במשך תקופה ארוכה לא קיבל מודעות לאישור. תירוץ מוזר. לא ראית את שלטי הרחוב בירושלים מר אללו? איך נכנסת מראש לוועדת צנזורה בה יש רוב חרדי? במעריב פרסמו שאללו שלח מכתב למנהלי מוסדות התרבות בעיר והפציר בהם להוסיף נשים למודעותיהם. מכתב?! סגן ראש עיר שמחזיק בתיק תרבות יכול לעשות קצת יותר ממכתב. שתיקתו הארוכה של אללו בנושא אפשרה לחרדים לעשות במרחבים הציבוריים של ירושלים כבשלהם.

מרצ והמפד"ל - אותה גברת בשינוי אדרת
אבל מעבר לחידלון של מרצ בנושאים פלורליסטיים בעיר – השאלה היא מה מרצ כן עושה בעיריית ירושלים, מהם הקווים האדומים שלה, על מה היא שוברת את הכלים. והתשובה היא אחת: מזרח העיר. לדוגמה, בסוף השבוע האחרון דיווחה התקשורת המקומית כי מרצ שוב מתכוונת לחזור לאופוזיציה בגלל תוכניתו של ברקת לאשר את תוכנית גן המלך בסילוואן. מצבן של המשפחות הצעירות בעיר, ניקיונה של ירושלים, פתיחת מוסדות חרדים בשכונות חילוניות, הדרת נשים, גזענות כלפי בנות ספרדיות במוסדות עירוניים-חרדיים, בעיות הדיור והתעסוקה, ההגירה השלילית, התחבורה הציבורית המזעזעת, ההתעמרות בסוחרים ומה לא  – כל אלה לא נמצאים בכלל ברדאר של מרצ. רק ערביי מזרח העיר.

אין ספק שערביי מזרח העיר סובלים מאפליה וגזענות, אין ספק שתנאיהם רחוקים מלהיות סבירים ואין ספק שהעירייה לא עושה די לשיפור מצבם. אין ספק גם שערביי מזרח העיר בחרו לא לשחק את המשחק המוניציפאלי ולא משתתפים בבחירות העירוניות. אבל כתושב ירושלים המערבית אני תוהה מדוע אני צריך לשלם את המחיר הזה. מדוע פפה אללו וחבריו משחקים "בנדמה לי שאני במועצת הביטחון" כאשר הם יושבים סביב שולחן מועצת העיר? הרי בעיית ירושלים לא תיפתר בקומה השישית של כיכר ספרא, ובכך שהם שותפים למשחק הלאומי מכיסאותיהם המוניציפאליים הם רק מלבים ומעצימים את הבעיה.

וזו לא רק מרצ. קחו לדוגמה את המפד"ל. גם ציבור הבוחרים שלה בעיר סובל. מצב גינות המשחקים, גני הילדים ומוסדות הציבור בגבעת מרדכי – שכונה מפד"לניקית טהורה – הוא מתחת לכל ביקורת. אין להם אפילו סניף של טיפת חלב. אבל נציגיהם במועצת העיר עסוקים בלהחזיק את תיק "ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים" בעוד הם מתקוטטים זה עם זה. ובכלל, גם הליכוד וישראל ביתנו לא יכולים להציג הישגים משמעותיים למען קהל בוחריהם. כלום. הם מצביעים שוב ושוב בעד יזמי דירות רפאים ובעד הצעות חברי המועצה החרדים.

בסופו של דבר אנחנו, תושבי ירושלים, משלמים מחיר מאוד כבד בגלל חברי מועצת עיר שמשקיעים אנרגיות רבות מדי במקום שאין להם השפעה גדולה עליו. סוגיית איחוד וחלוקת ירושלים לא תיקבע באולם מועצת העיר ובוודאי שלא משולחן המכתבים הפעיל של פפה אללו. סוגיות אחרות כן ייקבעו שם: האם מערכת החינוך הממלכתית בעיר תשרוד את המשבר הקשה שהיא נמצאת בו, האם ייפתחו עוד גני ילדים לגיל הרך, האם החרדים ימשיכו לקבל מבנים בשכונות שאינם שלהם – בכל הסוגיות האלה מרצ מוותרת ומאכזבת. ואלה הסוגיות שקובעות את עתיד ירושלים, ירושלים שלנו – ירושלים של מטה.

ואם זו האג'נדה של מרצ – מן הראוי שיהיו כנים איתנו ויאמרו לנו את האמת. אל תספרו לנו שאתם תילחמו בהתחרדות כאשר אין לכם שום כוונה לעשות את זה.

7 תגובות:

  1. חבל שלא שאלת או ביקשת פרטים. לא מדובר בוועדת צנזורה. מתוך ועדת שלטים "נבחרו" כמה אנשים לצוות --שלא התכנס. פפה התנגד לעצם קיומו של "צוות" והתנגד למעט הפרסומים שהוצגו -- כולם בלי נשים (הודות לצנזורה העצמית של המפרסמים). מכיוון שפפה לא הסכים לאשר מודעות בלי נשים הפסיקו לפנות אליו. עד לפני שבוע לא ידענו אם הצוות המשיך להתקיים בלעדיו, שעד עכשיו לא ברור.

    אבל הבנתי את העיקר -- ללכלך ללא מידע. אולי תכתוב גם על תמיכת רחל עזריה לסגירת סינמה-סיטי בשבתות? הרי בגלל זה התעוררות ביקשו שהסיעות ייפרדו.

    השבמחק
  2. לורה, תודה על התגובה.

    הבאתי את תגובתו של פפה, וכמו שכתבתי: אני לא קונה את זה. אני חושב שפוליטיקאים צריכים להיות נאמנים להבטחות שלהם וחבל שלא נהגתם כך, חבל שוויתרתם על העקרונות שלכם בנושא כל כך עקרוני. ציפינו מכם ליותר.

    השבמחק
  3. מה זאת אומרת, "לא קונה את זה?" לא היתה ועדה. היו באים למספר אנשים "כאילו" בצוות, ואז הפסיקו. מה אנחנו עושים בעיר? היינו פעילים בכל היבט של התחרדות העיר: בעניין קרתא, בעניין הפלייה בתקצוב בתי ספר (היינו חברי המועצה היחידים שהעלו את הנושא), התנגדנו להקצאות לא הוגנות לטובת הציבור החרדי (גם כאשר אף חבר מועצה אחר לא התעניין בכך). אנחנו פעילים מאוד בנושאים החברתיים כגון דיור,בעניין הפלייה נגד ספרדיים, ועוד. אני הובלתי מהלך שלם בנושא, פניתי לראש העיר, מנהל מנח"י, משרד החינוך, וביקרתי בבתי ספר. אספתי חומר רב שהעברתי לאלכס מילר, יו"ר ועדת החינוך בכנסת. לא אפרט כאן את כל מה שעשיתי בשלוש שנים האחרונות אבל אנחנו עמדנו על ההבטחות שלנו -- ודאי במאבק נגד התחרדות העיר. בקיצור, לפני שמשמיצים כדאי לברר מה כן עשינו -- לא לכולנו יש דובר במשרה מלאה, ולא כולנו רצים לתקשורת עם כל רמז של פעילות.

    השבמחק
  4. לא הגבתי עד כה לדבר הכי מגוחך שכתבת לגבי מאה שערים: "בנושא ההפרדה בשכונת מאה שערים בחג הסוכות האחרון, למשל, התקשתה מרצ להסביר מדוע עברה על כך בשתיקה." שתיקה? סליחה, אבל בעיניי פשוט פעלנו נכון. יש אנשים שחושבים שבמקום לעשות משהו מספיק לשלם לעורך דין להגיש בג"ץ. לדעתי זאת לא עשייה של חבר מועצה; כל אזרח במדינה עם מספיק כסף יכול למצוא עו"ד שיגיש לא בג"ץ. חבר מועצה אמור לנצל את כוחו בתוך המערכת לשנות דברים. לכן מר"צ פנתה (בכתב ובעל פה)למשטרה, לפיקוח העירוני, לממונה על הפיקוח העירוני, לראש העיר ולמנכ"ל. היינו בשטח ועשינו סיור. הערנו על כל הדברים שלא היו בסדר-- אבל גם שמנו לב לשיפור לעומת השנה שעברה. תפקיד חבר מועצה הוא לנסות להשפיע על דברים מבפנים ולאו דווקא להסתפק בפניה לתקשורת.

    השבמחק
  5. יוסי אני מעוניין לשלוח לך כתבה ששלחתי להארץ אך לא פורסמה בנושא ההתחרדות בירושלים. ניסיתי בפורמט "תגובה" אך לא הצלחתי. תוכל לשלוח לי אמאיל שלך ל: meir@icahd.org
    תודה

    השבמחק
  6. אנונימי16.11.2011, 14:27

    (פפה אללו- סגן ראש העיר)
    בכתבה בעיתון " הארץ" שהייתה יוזמה שלי על מנת לבטל את הצנזורה העירונית, החליט יוסי סעידוב, פעיל תנועת "ירושלמים" שהתמודדה לבחירות המוניציפליות, להתייחס אלי במקום לראות את הבעיה של השתלטות חרדית על המרחב הציבורי.
    חבל שהציבור הפלורליסטי לא לומד לקח ומנסה להתאחד להתקפה ללא רסן כלפי הציבור החרדי הקיצוני בירושלים.
    במקרה הזה אמשיך להילחם לביטול הוועדה. חבל שכאשר מרצ ואני בראשה יצאה בקמפיין לפתיחת תיאטרון ירושלים בשבתות קולו של יוסי סעידוב לא נשמע. חבל שכאשר החלטנו לקיים קונצרטים בכנסיות כמחאה כלפי הלחץ החרדי, לא קיבלנו לא מיוסי סעידוב ולא מרחל עזריה שום תמיכה. חבל שכאשר הצבענו עבור פתיחת סינמה סיטי בשבתות לא קיבלנו את התמיכה הנדרשת.
    לעומת זאת, סיעת מרצ הייתה מהמובילה בכל מאבק אנטי חרדי. (סגירת רחובות, הפרדת נשים באוטובוסים, קריית יובל רמות ועוד.)
    בנושא מזרח ירושלים , סיעת מר"צ מאוד גאה לייצג את תושבי מזרח העיר שאין להם ייצוג במועצה.
    רק אדם שאיננו מבין כלום יכול לחשוב שבמועצת העיר דנים על חלוקת העיר.
    הנושאים שכן נידונים במועצת העיר הם: חינוך, גני ילדים, תרבות, תוכניות בנייה, איכות חיים, איכות סביבה ועוד.
    כן, אדון סעידוב אנחנו חושבים שלמזרח העיר מגיעים שירותים מונציפליים ככל תושב , וכמו כן אנחנו נדאג כמו שדואגים לכל תושב במערב העיר גם למזרח העיר. אני יודע שזה לא נותן לנו קולות, אבל השקפתינו הפוליטית מוסרית מחייבת אותנו.אתה לא צריך לשלם את המחיר, אדון סעידוב, בינתיים התושבים הפלסטינאים משלמים את המחיר בגלל אנשים כמוך.
    אני פונה ליוסי סעידוב, ולכל האנשים שמעוניינים שיהיה לנו ראש עיר פלורליסטי פלורליסטי במועצת העיר, להתאחד נגד התחרדות העיר, ולפעול יחד לירושלים החופשית.
    בעוד שנתיים יתקיימו הבחירות , חבל להתחיל להתקוטט כי אז כולנו נצא מופסדים.

    פפה אללו
    סגן ראש העיר

    השבמחק
  7. אנונימי7.12.2011, 15:05

    יוסי הלוואי ותצליח אני בכל אופן אבקש מכל מי שאני מכיר בשכונה להצביע בשבילך.
    קראתי בעיון ואתה נראה לי מתאים מאוד ויכול לתרום הרבה לשכונה.
    ואולי סוף סוף יהיו אנשים ראויים שמטרתם להיטיב עם השכונה ולא כמו היום ששנים שולטת בהנהלה מאפיה אשר כל מניעיה הם אינטרסים צרים של עצמם.

    השבמחק